A helikopterfotózás nehézségei - Mi-24 a város felett

2012.06.08. 10:17 Hargita Nándor 37 komment

emyl: IGP4617

Fotó: Emyl, beállítások: Pentax K-7, 1/160, f/16.0, 260mm (35mm-en: 390mm) ISO: 400. Ha háttérben a város van, akkor már nem mozoghat a rotor.

A NAGYKÉPES bejegyzésünk kommentjeiben jó kis vita alakult ki arról, hogy mekkora baj, hogy a helikopterek rotorja nem mozdul be a képeken. Alapvetően kommentet szerettem volna írni, de ebből lehet, egy egész poszt is.

@A fidesz a betegek kiirtására készül: @Open Skies: az jót tesz a képeknek, ha van dinamikájuk, félig-meddig tudatalattinak jobban tetszik a kép, jobban elhiszi és ennek egy oka van, hogy ha visszamelékezik az általa látott helikopterre, annak is el volt mosódva a rotorja. ezek pillanatképek, amik álló rotorral (autósport estében felnivel) hamisan adják vissza a pillanatot a folyamatos mozgást észlelő emberi szemnek.

Viszont

A város felett repülő helikopter teleobjektívvel való fotózása olyan feladat, amit egy profi szint alatti fotóstól nem várható el, hogy közel tökéletesen teljesítse. (Ehhez képest Emyl - akinek jókora tapasztalata van repülő járművek fotózásában, sikeresen teljesítette ezt, üres éggel)

Tegye fel a kezét akinek van még olyan biztos keze és olyan felszerelése, hogy ezeknél jobb képet készítsen ilyen körülmények között (neki adhatna munkát az index:)

Vessünk egy pillantást a sajtófotósok munkáira

Kallos Bea / MTI

Hernádi Levente / HVG

Völgyi Attila is csinált fotókat, de azt nem találtam a blogján.

és végül a videó (Ács Dani / Indexvideó)

Tök jól látszik, hogy csak a videóban mosódnak el a rotorok a többi képen szögegyenesen állnak.

A bejegyzés trackback címe:

https://indafoto.blog.hu/api/trackback/id/tr174573147

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fidesz = házmesterek pártja 2012.06.08. 10:29:46

Az első pont olyan (ami a rotorokat illeti), amilyet elvárok egy tisztességes helikopter fotótól.

lvnte 2012.06.08. 11:25:34

Attól függ, mik a szempontok. én abszolút tét nélkül mentem ki, csak meg akartam nézni hogy néz ki lefotózva a helikopter, mert nem fotóztam még ilyet. :)

Ha politikailag korrekt helikopterfotót akar(tam volna) készíteni, akkor lerekeszelem f16-ra, leteszem az iso-t 50 re (amit az én gépemen eleve nem lehet), és valami 1/50-250 közötti záridővel csinálok olyan képet, amin a háttér inkább az ég lesz, mert a mozgás miatt elmosódott város bénábban nézne ki, mint az álló rotor - legalábbis ezt gondoltam akkor ott.

Mondjuk ez inkább kényelmes magyarázkodás, mert Dudás Emil a válogatásban szépen megoldotta a kettőt együtt. :)

Nekem teljesen laikus - nemrepülőfanatikusként - nincs bajom az álló rotorral, így biztosabban megvolt az a kép, amin ott van a gép mellett a táj is, amit szerettem volna, ami nekem a lényeg volt.

Hargita Nándor · http://sliceandsmile.blog.hu 2012.06.08. 11:28:35

@darthwalk: @lvnte: szóval azt hozzátette a poszthoz hogy emil rotorjai is állnak a város felett - ahogy levi is írta a kommentjében - ez egy döntési helyzet, @A fidesz a betegek kiirtására készül: nem foroghat a rotor a város felett, mert akkor nem látszik a város, és még a végén moszkvának hiszed budapestet ;)

fidesz = házmesterek pártja 2012.06.08. 11:39:41

Párbeszéd a helikopterben:

- Te! Ott fölöttünk az a forgó izé az ventilátor?
- Nem. De miért kérded?
- Mióta leállt a pilóta kurvára izzad...
:D

Takacsi 2012.06.08. 12:11:39

A nagyképes galéria utolsó képet én csináltam.

Igazság szerint nekem is jobban tetszik ha kicsit be van mozdulva a rotor, de nem hinném, hogy csak ezen múlik, hogy egy helikopter fotó jó -e vagy sem. (és ezt nem magam miatt mondom) Egyébként nem hiszem a 300-as telével (bár pont a beválogatott képem másik, kisebb lencsével készült, de az is 200mm körül) 1/125 -n képes lennék éles képet készíteni mozgó tárgyról.

fidesz = házmesterek pártja 2012.06.08. 12:23:20

@Takoca: 300-ashoz nem tudok hozzászólni. 200-as+1.4x konverter + egy 1.3-as szorzójú vázzal nekem sikerült, pedig elég remegős a kezem amúgy. Gyakorolni kell.
Egy mozgásban lévő tárgyat egyébként is könnyebb hosszú záridővel fotózni, mint egy állót.
Részben azért, mert az apróbb bemozdulások nem feltétlenül a te "bűnöd", részben meg azért, mert ha viszonylag gyorsan mozog, akkor a géped is viszonylag gyorsan kell mozgatnod (lásd még svenkelés), olyankor meg a gép lendülete is segít stabilan tartani.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.06.08. 12:24:19

Had védjek meg mindenkit:
Ez a rotor/légcsavarbeforgatás állandó téma, és működhet is jól egy semleges háttér, mondjuk a kék ég előtt.

Viszont egész Budapestet besvenkelni azért egy kicsit erős túlzásnak érzem, a befordult rotorlapátokért cserébe elveszted a hajtóműből kiömlő levegő kavargását (amit gyors exponálással tudsz befagyasztani és csak kontrasztos háttér előtt látszik), és a hátteret is csak így tudod megmutatni, ami itt van olyan fontos, mint maga a gép.

Ami nekem az egészt tárasaság teljesítményében nem tetszik (egyébként röhej, de pont Emilt kivéve), hogy teljesen semleges képeket csináltak, nagy részükön Budapest csak mint zavaró tényező jelenik meg.

Nyilván a fix 400-as objektívek fixek, a zoomosoknál meg igyekszed a maximumot kihozni, azaz van egy ilyen nyomás a túlzoomolt képek elé..

Hargita Nándor · http://sliceandsmile.blog.hu 2012.06.08. 12:27:11

@KGyST: @A fidesz a betegek kiirtására készül: nem kell védeni ez egy best.practice eszmecsere

fidesz: persze lehet próbálkozni svenkeléssel, de van kb 100 lehetőséged amíg látod a gépet, ebből amatőrként véletlenül kb kettő fog jól sikerülni, a többit dobhatod a kukába (plusz a háttér amit mindenki írt, elveszik, stb).

nekem az a tanulság, hogy semleges háttér előtt lehet hosszabb záridőt alkalmazni, fontos háttér előtti helinél viszont többet nyersz a övid zárral.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.06.08. 12:31:22

Jut eszembe, viszont a két hivatásos fotós megértette és megoldotta a feladatot, tudták, h itt nem az a kunszt, hogy repül a Mi-24, hanem, hogy a város felett repül. Bele is komponáltak egy Népstadiont és egy Parlamentet.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.06.08. 12:34:12

@darthwalk:
Meg svenkelni inkább függeszkedő vagy lassan repülő gépnél érdekes, nem mindenki hesja ;-)

www.hesja.pl/photos/11190.jpg

Takacsi 2012.06.08. 12:40:41

mondjuk vicces lett volna, ha sikerül úgy meglőnöm a gépet hogy svenkelve, bemozdult rotor + benne a napban :)

fidesz = házmesterek pártja 2012.06.08. 12:43:22

@KGyST: bele... de abban nincs köszönet. ;-)

A kiömlő meleg levegőt meg egyik képen sem láttam.

@darthwalk: döntsük el, mit akarunk! Városképet, amihez díszlet a helikopter vagy helikopter fotót, amihez a város adja a díszletet!

Völgyi Attila képeire viszont kíváncsi lennék.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.06.08. 12:54:25

Egyébként a beforgatással potenciálisan elveszted a rotorok törövégéről lejövő kondenzcsíkot is, mondjuk az tré időben jelenik meg.

indafoto.hu/KGyST/image/5249555-4f5b5f3b/204571

(Régi kép, bocsesz a minőségért)

MorvaiSzilcs 2012.06.08. 12:56:11

nem is tudtam hogy van nehézsége a helikopterfotózásnak.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.06.08. 13:01:13

@darthwalk:
Viszont legalább nem megy olyan gyorsan :-)

fidesz = házmesterek pártja 2012.06.08. 15:39:10

@darthwalk:
offff
Ha működik, majd nézz rá a privát üzeneteidre!

emyl 2012.06.08. 15:42:49

no hát engedtessék meg nekem hogy én is beleszóljak, ha már be lett ide pakolva egy-két képem (hízik is a májam rendesen :))

szóval a helikoffer-fotózáskor én is szeretek olyan képeket gyártani, ahol be van mozdulva a rotorlapát vége, viszont _számomra_ legalábbis állati nehéz, alacsony százalékban sikerül normális éles képet gyártani. (4/300-zal plusz gyakran 1,7x telekonverterrel dolgozom, ezzel azért nem könnyű kisvenkelni a kismadarat)
ezért aztán a fotózás elején legyártom azt a pár képet amin be van állva a rotorlapát mint a gerely de legalább a gép többi része is éles, aztán a továbbiakban lehet szórakozni lassabb záridőkkel. néha sikerül is :)
az indafotós galériában ott vannak a képek mellett a záridők és fókusztávok, alapvetően nem varázslat a dolog hanem kitartás, gyakorlás (minimális mák) és viszonylag használható technika függvénye...

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.06.09. 00:35:30

@emyl:
Érdekes, mindenki szidja a telekonvertereket, mint a bokrot, aztán kiderül, hogy használja :-)

fidesz = házmesterek pártja 2012.06.09. 06:30:37

@KGyST: persze, mert a többségük nagyon, kisebb részük kicsit rontja a képminőséget és mindegyik csökkenti az objektív fényerejét. De van amikor nincs mit tenni, muszáj használni.

HJG 2012.06.09. 06:33:33

Sziasztok!
KGySt: a rotorok végén látható jelenséget nem a "leválik az áramlás" pillanata okozza, ami nem kondenzcsík?

Katonai helikopterekről, civilként, technikailag "jó" és látványos képeket sajnos viszonylag kevés alkalommal lehet készíteni.

Az elmúlt időszakban adódott ilyen lehetőségem (bár inkább a látvány kiélvezése volt az első) ahol én is tapasztaltam az általatok írt nehézségeket.

Megtisztelne, ha véleményt mondanátok a képeimről.

emyl 2012.06.09. 07:40:15

@KGyST: persze hogy szidják :)
az van, hogy telekonvertert kizárólag akkor érdemes használni, ha a vele ugyanolyan távolságról és körülmények között készített kép több infót tartalmaz a témáról, mint a nélküle készített. különben csak fényerőveszteség lesz (1,4x tc-nél feleződik, 2szerezőnél pedig negyedelődik a hasznosítható fénymennyiség) és képminőségromlás meg lassuló autofókusz. ennek megfelelően _szinte_ kizárólag fix objektíveket van értelme konverterezni, nagyon kevés olyan zúmobi létezik amit érdemes konverterezni (azokat is jellemzően max 1,4szerezni)

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.06.09. 12:20:28

@HJG:
Én ezt a leválik az áramlás dolgot sosem értettem, mert szerintem az az áteséskor van, ez meg nem átesés.

Én kondenzcsíknak nevezem, mert az tuti, hogy a levegő páratartalma kondenzálódik ki.

A képeidet nem tudom, hol vannak.

HJG 2012.06.09. 23:15:35

@KGyST: a helikopteres képeket az indafoto.hu/hjg oldal "fegyveres" albumában találod.

vAfotóriporter · http://blog.volgyiattila.hu 2012.06.10. 07:29:43

@A fidesz a betegek kiirtására készül @darthwalk: köszönöm a névszerinti említést, megtisztelő az érdeklődésetek a képeim iránt! Egy párat már megtaláltok a blogomon egy szőr mentén kapcsolódó témájú írásban:
blog.volgyiattila.hu/2012/06/08/ekozben-a-budai-varban-ezt-latja-a-mozsaragyu-a-citadellarol/

Lesznek majd még képek erről a blogon is meg az archívumomban is, ha lesz egy kis időm foglalkozni vele, hogy feltegyem őket.

Tetszik ez a poszt, jobbára egyetértek a tartalmával, és @emyl véleményével is. Törtem a fejem a fotózás után, hogy meg kéne írni, de nem nagyon szeretek másokat kioktatni, hogy kell valamit csinálni, ezért nincsenek is ilyen írások a blogomon, mint a mostanában máshol népszerű portréfotózási tanácsok. Pedig volt aki szerint ezt most meg kellett volna írnom még a forgatás előtt...

További helikopter képek (bemozdult rotorral ,-)) hamarosan...

fidesz = házmesterek pártja 2012.06.10. 07:49:04

@vAfotóriporter: azóta már megtaláltam. :)

Egy dologra nem tudtam rájönni egyébként hosszú évek alatt sem: amikor magas helyről, szinte szemmagasságból fotózza az ember ezeket a forgószárnyas izéket... akkor hogy lehetne elérni, hogy legalább egy enyhe bemozdulás látsszon a rotorlapátokon, de a gép éles maradjon? Alulról ugye viszonylag könnyű, de oldalról... (azért 1/10sec-t én sem tudok kitartani... :-)) )

vAfotóriporter · http://blog.volgyiattila.hu 2012.06.10. 08:07:38

@A fidesz a betegek kiirtására készül: nem kitartanod kell, hanem lekövetni. (hogy ez egyszerűbb-e, relatív) de miért kéne 1/10?

fidesz = házmesterek pártja 2012.06.10. 08:54:20

@vAfotóriporter: az 1/10 költői túlzás volt, de oldalról lényegesen kisebb a lapátok látszólagos sebessége, mint nagyobb szögből, alulról.
Anno azon anyáztam, hogy egy aug.20-i repnapon a már előre betanult 1/125 körüli záridővel kimerevedett főrotort láttam a képeken, mert közel szemmagasságban repültek a dögök... :-)

vAfotóriporter · http://blog.volgyiattila.hu 2012.06.10. 09:01:20

@vAfotóriporter: ha (közel) teljesen oldalról fényképezed, akkor nem nagyon van mit csinálni, mert a kis profilú rotorlapát oldalról bemozdulva is csak egy csík, meg élesen elkapva is. A farokrotor bemozdulása segít ezt a jelenséget valamelyest kompenzálni...na meg ritkán van az ember pont egyvonalban a rotorlapáttal.

Az sokkal problémásabb, hogy minél kisebb a képen a helikopter (mondjuk mert a hegyet is bele akarod komponálni - vagy mert nincs nagyobb teleobjektíved), annál kevésbé látszik a bemozdulás, még ha van is.

csillagház 2012.06.10. 12:46:57

Hernádi Levente / HVG
Ez a fotó hihetetlen szögben mutatja a hátteret! Az Óbudai lakótelep-Kaszásdűlő még rendben van, de nem ezek felett van a Péterhegy és a Rókahegy, azok sokkal távolabb vannak (Rómaifürdő és Csillaghegy felett). Arról nem szólva, hogy a Rókahegy felett halványan tükröződik a távoli pomázi Kőhegy is. Még jó, hogy a Naszály nem látszik. Nem tudom, milyen teleobjektívet használt a fotós, de elképesztő a fotó! Nálam ez a nyertes.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2012.06.10. 13:13:58

@darthwalk: Jajj már, dehogynem foroghat.Ki határozza ezt meg, hol van ez törvényben leírva?Ha ki is takar valami kicsit a városból, az senkit nem érdekel...Csinálja mindenki úgy, ahogy neki tetszik, meg ahogy tudja... :-)

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.06.10. 22:54:54

@HJG:
Azoknál a gépeknél, amik repülnek, én biztos kicsit állítottam volna a színeken, és pl az F/A-18 kicsit bemozdul, azt unsharp mask-kal lehet kezelni. Egyébként nem rosszak.

Peetee 2012.06.11. 12:47:31

Ha már rally fotó:
Csípem ezeket a fél-profi rallyfotósokat. Kijönnek 2-10M forintra való felszereléssel, 3-4gépvázzal mindenféle fix teleobjektívvel, külön 200as, 400as, 500as meg 1 nagylátószög, készítenek egy hétvégén 3-5000 képet ( gyors sorozatot lő mindenhol szigorúan), abból kivesz 3at, és azt várja el mindenkitől-mindenhol, hogy olyan tökéletes legyen, mint az övén, mer azon tökéletes a háttér, pont úgy mosódik a felni, de olyan tűéles az egész autó, hogy már el sem hiszed, és ezt ő lőtte 4éve a Mecsekrally-n Orfűnél a nagy kanyarban, és a másik képe a Túri Tomiról az szar...

Szóval csak részint értek egyet, átvezetve a helikopterezésre: jó színekkel, jó háttérrel, ügyes trükkökkel lehet izgalmas a kép álló rotorlapátokkal is; de csak simán felnézni oszt' lelőni a felettünk elrepülő helikoptert....na az szinte biztos, hogy uncsi kép lesz.

HJG 2012.06.14. 21:48:56

@KGyST:
Köszönöm az észrevételed!
süti beállítások módosítása