Nehezen indult, de végre itt a nyár. A rétek, parkok, kertek, árokpartok telides-teli vannak vidáman tarkabarka, vagy elegánsan sápadt virágokkal. Még egy esős napon - persze amikor nem a hangulatos esőfotók készítésével vagyunk elfoglalva - is könnyedén vázába tehetünk néhány szálat és voilà, máris megvan a délutáni időtöltés.
N.Gyuree: Ereje teljében
Az összes műfaj közül talán a virágfotózás az, amely a legérzékenyebb a napszakok különböző fényviszonyaira. Elcsépelt tanács, de déli tűző napon nem számíthatunk szép virágfotóra. Furán hangzik, de pont az éles napsütésben fognak kifakulni a színek. Főleg a digitális gépek képtelenek arra, hogy a délben látható éles, sötét árnyékokat és a napsütötte világos foltokat egyszerre kiexponálják. Az árnyékban szinte fekete, a napos részeken kiégett kép nem fogja visszaadni a virágok színpompáját vagy egyszerű eleganciáját. A virágfotós barátai tehát: a szórt fényű árnyék, a felhős idő, valamint a hajnali és naplemente közeli órák. Minderre persze rá lehet segíteni derítőlapokkal, vakukkal, sőt vízpermetező flaskával is - de a legegyszerűbb kis géppel is gyönyörű virágfotók készíthetők, ha van türelmünk kivárni a megfelelő fényeket.
Az Indafotón található szebbnél szebb virágfotók segítségével adnék pár tippet és talán egy kis ihletet is a kertek, rétek feltérképezéséhez.
1. Menj közel!
Vizsgáld meg közelről a szirmokat. Az árnyékos, szórt fény kihozza a színeket, egyenletesek lesznek az árnyalatok. A kompakt gépek makró módjával egészen közel hozhatjuk a részleteket és ezek a gépek könnyedén találják el a megfelelő élességet. Tükrös géphez tele- vagy makróobjektív, makróelőtét dukál.
A közelképeknek még az a hatalmas előnye is megvan, hogy könnyedén kiiktathatjuk a zavaró hátteret, esetleges egyéb kusza képelemeket. Ez különösen a kompaktosoknak kedvez, akik nehezebben boldogulnak a háttér elmosásával.
nviki89: Napsugár
Zsüzsü: Alkony
rajanos: hajnalka
AncsiP: pp-0296
2. Menj távolabb!
Ha erre alkalmas környezetet találsz, komponáld bele a táj kisebb-nagyobb részét a fotóba. Egészítsd ki, vagy emeld ki a virágot a táj segítségével. Hagyd, hogy a környezet dolgozzon neked. Ki ne akarná kihasználni a tükröződést egy tavirózsa esetében?
Radnai Róbert: virág
klimati: Virág tenger
Hévízi élmények: Fóépület
zo_zo: tavirózsa
Használd az ellenfényt!
A szirmokon, leveleken átragyogó napfény klasszikus virágfotós fogás, enélkül ne hagyd el a virágágyást! Persze ehhez is a megfelelő fény szükséges: az alacsonyan álló, ferde sugarakat vető Nap az ideális az ellenfényes fotókhoz - témától függetlenül. Egy másik fontos tényező, hogy ilyenkor nem lehet fentről fotózni a virágot, le kell ereszkedni a szintjére, belehasalni az ágyásba. Kevés kivétellel fényviszonytól függetlenül elmondható, hogy a virág felülről fotózása ritkán vezet érdekes eredményhez - ha farkasszemet nézünk vele, azonnal változik a perspektíva és minden szempontból közelebb kerülünk a témához.
Akinek lehetősége van manuális vagy félmanuális módra, az ellenfénynél használja bátran az expokorrekciót, ilyenkor - a beérkező fény erősségétől függően - akár -1, -2 EV alexpo is indokolt lehet. Ilyenkor a virágot körülvevő környezet szinte fekete lesz, szóval ez a technika remekül alkalmazható, ha picit elvontabb képre vágyunk. (Általában témától függetlenül elmondható, hogy a sötétebb tónusú képek egy kis alexpótól, a világosan egy kis túlexpótól érzik magukat a legjobban.) De akár a fordítottját is kipróbálhatjuk: ha a fénymérés a virágszirmokra kerül, akkor a háttér óhatatlanul kiég, de egy kis ügyeskedéssel ezt is a javukra fordíthatjuk - a Lily című fotónál egy ablak elé helyeztem a fehér liliomokat, és az ablakra fehér selyempapírt ragasztottam, hogy egy picit szűrjek, lágyítsak a beáramló napsütésen. (elnézést a két saját képért, szemléltetés céljából tettem be őket, mivel tudom, hogyan készültek - akinek van saját példája, írja meg kommentben!)
Mikrobi89: Fel!
Réka: pirouette
Réka: Lily
A kevesebb néha több!
Próbáld ki, milyen lesz a kép fekete-fehérben. A színtelenítés általában azokon a fotókon mutat jól, ahol határozott vonalak vezetik a szemet és viszonylag kevés képelem van jelen. Vagy fogj egy különösen szép példányt, helyezd egy üres háttérre és fotózd körbe. A minimalista szerkesztés egy jó exponálás esetén gyönyörűen kiemeli a virágot, a szokatlan környezet pedig azonnal megragadja a néző figyelmét. A fekete-fehér konverzió lehetőségeiről itt olvashattok egy rövid, de mintaképei által nagyon szemléletes írást.
Leicapress: Vácrátót, Botanikus kert, 2011
Nikol: Fehér
...mert minden képre kell egy kis víz
Ha minden képre talán nem is, de kevés az a téma, amelyet ne dobna fel némi jól adagolt és megfelelően elhelyezett víz (gondoljunk csak egy fehér pólóra). Nincs ez másképp a virágokkal sem. Száraz időben egy kis permetező flakont használhatunk, ennek az az előnye is megvan, hogy nem kell sietni, mielőtt elpárolog a víz, és a finom adagolóval pontosan irányíthatjuk, hol és mennyi vizet szeretnénk látni a szirmokon.
Zsazsa anyo: P6076327
roonin: makro-8572
amari: P5161756
AncsiP: pp-5980
Pethes Mária: Újszülött rózsák
vtiman: Rózsa vízcseppekkel