Fénycsíkok hosszú záridővel

2011.05.19. 14:00 Réka ‎ 32 komment

Ez a bejegyzés segítséget nyújt a Kihívás fotópályázatunk májusi fordulójához. A kiíráshoz kattintsatok ide.

Az éjszakai fotókat, amennyiben nem teljesen érintetlen tájról szeretnénk fotót készíteni, általában feldobja a járművekről vagy egyéb mozgó tárgyak mozgása során rögzített fénycsík. Ebben a posztban róluk fogok szólni.

Réka: Winter Wonderland 

 A hosszú záridős fénycsíkok úgy keletkeznek, hogy a több másodperces exponálás során a mozgó tárgyak (emberek) elmosódva jelennek meg a képen. Minél hosszabb a záridő, annál elmosottabb lesz a tárgy, végül teljesen eltűnik a képről, és csak lámpáinak fénye marad a fotón, hosszú csíkot húzva.

Ezeket a fotókat több okból is célszerű este készíteni: nappal nem látszanak olyan tisztán az autók fénycsíkjai, és az elmosódáshoz szükséges hosszú záridőt is nehezebb elérni nappal (csak erős szürkeszűrők segítségével sikerül). Azonban a legsötétebb éjszaka sem ideális a műfajhoz, hiszen a fekete, részlettelen égbolt, víztükör stb, nem túl szép látvány. Legszebb képeket, mint általában az éjszakai fotózásban, a kék órában kapunk, amikor az ég még nem fekete, de a város fényei már kigyúltak. A kék óra azért is hasznos, mert a sötétben lehetetlen helyesen kiexponálni a sötét részeket és a nagyon világos fénycsíkokat - a lágy fényű kék órában jobb eséllyel lesz kiégés- és bebukásmentes a fotó. Ennél a képnél a zúzmarás fák alkonyati kékes derengése szolgáltatja a hátteret a féklámpa csíkjának.

Persze ez nem törvényszerű, az alábbi képnél kimondottan a rideg sötétségre törekedtem, amelyet melegen roncsol szét az elhaladó taxi meleg fénye. A hepehupás úttest megugrasztotta a kocsit, ezáltal girbegurba lett a fénycsík is.

Réka: Hazafelé

Alap esetben azt szeretném, hogy a járművek lámpái elmosódjanak, a környezet azonban maradjon éles - ehhez állványra lesz szükség, hiszen a záridő 5-30 másodperc körül fog alakulni. Fénycsíkos kép minden olyan géppel készíthető - kompakttal is-, amely állványra rögzíthető (a csatlakozó ipari szabvány) és legalább 5-8 másodperces záridőre képes.

Ha találtam egy alkalmas helyet, pl. egy utcát, amely S-kanyarban fekszik, egy mozgalmas teret vagy más, szimpatikus helyszínt, akkor rögzítem az állványt, rajta a géppel és megkomponálom a fotót. Lehetőleg úgy kell helyezkednem, hogy az autók ne oldalról suhanjanak el mellettem, hanem kissé srégen, mögülem kerüljenek a képbe. Ha ugyanis oldalról fotózok mondjuk egy utcát, akkor csak a kocsik oldalsó indexfényét fogom rögzíteni és nagyon halvány fénycsíkot fogok kapni. Ezért jó hely mondjuk egy S-kanyar vagy egy tér közepe, mert akkor szemből-hátról jönnek a kocsik és így látványos fotó lesz a fényszórókból, hátsó fényekből. Akár felülnézetből is lehet fotózni, ezt a képet a buszpályaudvar felett állva készítettem a ki-beálló autóbuszokról.

Réka: Slussen

Miután sikeresen beálltam (mármint a megfelelő helyre!), elkezdhetek gondolkodni a záridőn. Célszerű a záridőt úgy igazítani, hogy az elhaladó autó kb az expo kezdetekor haladjon be a képkockába, és az expo végén haladjon ki belőle. Ha az exponálás túl rövid a kocsi sebességéhez képest, akkor csak a kép közepén lesz egy rövid fénycsík - ha viszont túl hosszú ideig exponálok, akkor a kocsi fénye csak egy halovány csíkként fog megjelenni. Ha a kocsi mondjuk 5 másodperc alatt halad át a keresőnkön, akkor 5-6 másodperces záridő az ideális - ha viszont cammog, és csak 30 másodperc alatt mászik át a képkockán, akkor 30 másodperc körüli záridő lesz a jó ahhoz, hogy jó látványosan, a képkockát kitöltve jelenjen meg a fényszóró vagy a helyzetjelző fénye.

A tükrös gépesek, távkioldóval rendelkezők ehhez használhatják a B záridőt is, ez a legegyszerűbb - amint a kocsi belesuhan a képkockába, akkor exponálás kezd, ha meg kihaladt belőle, akkor exponálás megszakít. Nyilván ehhez kell majd igazítani a rekeszt és az ISOt is, hogy korrekt expo értékeket kapjunk.

De kompakttal is be lehet lőni, hogy mekkora záridőre lehet szükség, egyszerűen meg kell figyelni néhány kocsit és lőni pár próbafelvételt, no meg remélni, hogy a következő autó betartja a sebességkorlátot és nem mondjuk 30 helyett 120-al húz el a gép előtt, mert akkor semmi nem fog látszani belőle. Téli estéken ez a tesztelgetés csak kesztyűben megoldható, előre szólok! :) azonban a tél azért is alkalmas erre a műfajra, mert mivel korán sötétedik, nem kell későig kint lenni a fotós cuccal, hanem vacsorára már otthon lehetünk a zsákmánnyal, munka után is megoldható egy-egy gyors fotózás.

Bár az állvány szinte elengedhetetlen kelléke a fénycsíkfotózásnak, néha nem árt levenni a gépet és csak úgy meglengetni a levegőben exponálás közben, ki tudja, mi sül ki belőle. Egy számomra kedves képem Budapestről pont így készült, akár egy átmulatott éjszaka után való hazatérést is ábrázolhatna.

Réka: Vision of Love

További tippek: ki lehet próbálni a fekete-fehér változatot is, elegáns hangulatot kölcsönöz a fotónak.

cph

Vagy hosszú záridő helyett épp egy szokásosnál kicsivel hosszabbat, hogy épp mozduljon be a téma: mozgalmas, dinamikus végeredményt kapunk.

slussen

 

Az alábbi fotó pedig kompakttal készült, zuhogó esőben tartottam hazafelé és megláttam a vizesen fénylő, tükröződő aszfaltban rejlő lehetőségeket. A gépet egy trafódobozra raktam, a kabátról lecsatolt csuklyámat tartottam felé és imádkoztam, hogy jöjjön egy autó, mielőtt az egész várost elnyeli az özönvíz.

A bejegyzés trackback címe:

https://indafoto.blog.hu/api/trackback/id/tr682911484

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Evaneni 2011.05.19. 14:50:04

Kosz a cikket, Reka, nagyon jo. Sokat tanultam a sok peldabol, a hetvegen meg fogom probalni. Pont jol jon a kihivas temahoz:)

Mikrobi89 2011.05.19. 15:31:53

Gyönyörű leírás :) Köszönjük :)

Tacsi világa 2011.05.19. 15:33:11

Réka, gratulálok ehhez a cikkedhez. Nagyon tanulságos, a fényképek pedig csodásak. Érdekes, hogy ezt a "kék időt" így tudatosítottad, mert bár hályogkovács módjára, mindig is éreztem, hogy abban az időszakban nagyon jó fényképezni. Tényleg lágy, gyönyörű színek jönnek létre. Sok ilyen téli fotóm van. Nyáron ez a "kék időszak" jóval rövidebb, megtapasztaltam sokszor, hogy süt-süt a nap, aztán hirtelen tök sötét lesz.

2011.05.19. 15:55:59

Köszi Réka, jó a post és a képek lenyűgözőek! :)

hi69 2011.05.19. 16:11:45

Végre egy érdekes cikk, érdekes képekkel!

doktorkotasz2 2011.05.19. 17:24:29

Köszi! Jó a post, tettekre sarkal!
Mindenkinek jó kísérletezgetést!

atila68 (törölt) 2011.05.19. 17:28:54

Jó megírt, érthetően megfogalmazott cikk.
Egy dolgot hiányoltam; érdemes kísérletezni, hogy a vaku mikor villanjon el, már ha használsz, redőny nyitásakor vagy zárásakor, vagy te villantod el valamikor expozíció közben kézből.

Mityu Addideapénzt kft LE 2011.05.19. 17:52:05

Egy-két apróság kiegészítésképpen:

- Ne tornásszuk fel a fényérzékenységet, ha lehet 100 ISO-nál magasabb értéket ne használjunk! Esti felvételeknél a képzaj sokkal erőteljesebben fog látszani.
- Ha nincs távkioldónk megteszi a gép időzítője is a rezgésmentes exponálás elérése végett.
- DSLR kamerák legtöbbje rendelkezik tükörfelcsapás funkcióval. Ez az az opció, amikor a tükröt fel tudjuk a géppel nyittatni. (Használatiban tessék utánna nézni) Ugyan is a tükörfelcsapódás is okozhat olyan apró - szemmel nem látható - bemozdulást, ami miatt a készített kép nem lesz feldolgozható (élesíthető).
- Rekesz érték lehetőleg szűkre legyen véve, főleg ha olyan olyan köz-, vagy díszvilágítás is látható lesz a fotón, mely pontszerű. nem fog pacásodni. :)

Mityu Addideapénzt kft LE 2011.05.19. 18:18:53

Téli akcióhoz pedig a kesztyűn kívül nem árt, ha a nadrág alá felveszünk egy vastagabb melegítőt. Az ember általában alulról fázik felfelé... :))

Hargita Nándor · http://sliceandsmile.blog.hu 2011.05.19. 18:43:55

@Mityu: a tükörfelcsapást Scott Kelby is ajánlja a Digitális fotós könyveiben (ami szintén nagyon hasznos olvasmány - bár elsőre úgy tűnhet, hogy sok az átfedés az első két könyv között).

Gyakorlati hasznát én még nem tapasztaltam, általában a 20 000 > forintos állványom jobban mozog a szellő hatására mint amennyire megpöccen a gép a belső felcsapás miatt.

Mityu, te tudsz olyan példaképet hozni, ahol ceteris paribus csak a felcsapás különbözik? Nagyon kíváncsi lennék rá, hogy mennyit számít.

Mityu Addideapénzt kft LE 2011.05.19. 19:26:43

@darthwalk:

Sokat számít. Hosszú záridőnél ugyan is pont a hosszú idő, amíg az érzékelő "lát", minden rezzenés meg fog látszani. Az én állványom is - feltekerve magasra - minden légyzümmögésre be tud rezzenni. Beszerzésre fog kerülni egy stabilabb tripod.

Így nem biztos, hogy tudok mutatni összehasonlítást, mert nem készítettünk ilyen jellegű teszteket, de a fotókat általában megnézem nagyban is (lehető legnagyobb méretben is). Nekem pl. egyik "betegségem" az életlenség. :)
Utómunka során a hosszúzáridős képeket élesíteni azért veszélyes, mert a digitális élesítéssel erősítem a képzajt is.

Mityu Addideapénzt kft LE 2011.05.19. 19:41:50

Hirtelen két régebbi hosszú záridős képet találtam magamnál:

indafoto.hu/mityu/image/11740657-050caddf/user

indafoto.hu/mityu/image/11740661-495fabca/user

Ha jól emlékszem ezek tükörfelcsapással készültek. (Minimális utómunka, keretezés, élesítés.)

Kászon Tomi · http://kulturjunkie.blog.hu 2011.05.19. 19:57:26

Na ez nagyon jó post! Én is kifogom próbálni! :D Amúgy milyen gépekkel lehet ilyen jó képeket csinálni?

Goompah 2011.05.19. 20:18:16

@Tomi9046: Szinte bármilyennel. akár a legolcsóbb kompakttal is. Mindenképpen érdemes használni a dark frame subtraction eljárást, ha van a kamerában. (A felvétel elkészülte után zárt rekesszel is készít felvételt a rendes felvétellel azonos ideig, majd ezt kivonja a tényleges képből, ezzel drasztikusan csökkenti a hosszú expozícióból adódó zajt.)

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2011.05.19. 22:19:32

Köszönöm a visszajelzéseket!
@Mityu: nagyon hasznos kiegészítés, külön reagálnék a pontokra:

'Ne tornásszuk fel a fényérzékenységet, ha lehet 100 ISO-nál magasabb értéket ne használjunk! Esti felvételeknél a képzaj sokkal erőteljesebben fog látszani.'
- teljesen igaz, evidencia, állvány esetén tekerhetjük lefelé az ISO értéket - azonban, ha pl. egy extra sötét helyen 5MP záridő kell, akkor nyilván azon is emelni kell

'- Ha nincs távkioldónk megteszi a gép időzítője is a rezgésmentes exponálás elérése végett.'
- pontosan, van ugyan távkioldóm, de csak 30 másodpercnél hosszabb expokra használom, 30mp alatt tökéletes a beépített időzítő, én a 2 másodpercest szoktam használni!

'- DSLR kamerák legtöbbje rendelkezik tükörfelcsapás funkcióval. Ez az az opció, amikor a tükröt fel tudjuk a géppel nyittatni. (Használatiban tessék utánna nézni) Ugyan is a tükörfelcsapódás is okozhat olyan apró - szemmel nem látható - bemozdulást, ami miatt a készített kép nem lesz feldolgozható (élesíthető).'
- ezt szinte soha nem használom, ahogy Nándi is mondta, egy jó állvány általában elég, de nem biztos, hogy jól csinálom, szóval próbálja ki, aki ezt olvassa! :)

'- Rekesz érték lehetőleg szűkre legyen véve, főleg ha olyan olyan köz-, vagy díszvilágítás is látható lesz a fotón, mely pontszerű. nem fog pacásodni. :) '
- Igen, a rekesz legyen f8 körül, de DSLR-el nem árt vigyázni, mert F16-nál a képminőség már érezhetően romlik - akit érdekel a miért, az a diffrakció szót üsse be a wikibe. F8-F11 ami mindig a legszebb képet adja.

Goompah 2011.05.19. 22:37:49

@Réka ‎:

"de DSLR-el nem árt vigyázni, mert F16-nál a képminőség már érezhetően romlik"

A diffrakció a fény hullámtermészetéből fakad és független a gép típusától. Nemcsak DSLR-en, hanem sima kompaktokon és filmes gépeken is ugyanúgy jelentkezik.

A korai tükörfelcsapás igen hasznos funkció. Ha jól emlékszem, a pixinfón láttam - már jó régen - tesztképeket. Állványtesztben vizsgálták, mennyire rezegteti be a tükörfelcsapódás a gépet. A kjéppárok egyikét előzetes tükörfelcsapással, a másikat anélkül készítették. Jól látható volt a különbség.

Viszont hosszú (10+ s) expozíciós időknél nem sokat számít, mert a rezgés ideje a teljes expozíciós időnek csak kis hányadát teszi ki. Minél rövidebb az expozíciós idő (persze csak egy határig, ami függ a rezgés frekvenciájától), annál erősebb a hatása.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2011.05.19. 22:59:03

Jó a cikk és a figyelemfelkeltés, az éjszakai/esti fotózás mindig jó játék. Itt egy kicsit továbbfejlesztett verzió, a fényírás, kalligrafika az éjszakai fényben, csak hogy a cikk címe másik értelmet is nyerjen:
kaalam.free.fr/nouvellesgaleries/Light/index.html

Mityu Addideapénzt kft LE 2011.05.19. 23:26:02

@bestpixel:

Nekem kissé sok a zavaró képi elem nem egy fotón. Azt is el kellene dönteni némelyiknél mi a fő motívum... Mert elveszek, mint néző a "látványvilágban". :)

Valahol van fent video anyag. Ilyen LED-es fényrajzos háttérvilágítással készülő italfotó-werk film.

GázGéza 2011.05.20. 00:03:25

Te Réka, pengék a képeid.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2011.05.20. 07:42:22

@Goompah: a kompaktokat azért nem említettem, mert azok általában csak legszűkebb f8 rekeszre képesek, de persze ettől függetlenül jól mondod.
Ja és még egy fontos dolog: nem csak a szűk rekesztől lesznek csillagformájúak a pontfények. Tapasztalatom szerint minél hosszabb a záridő, annál szebbek a csillagok, a lamellás széthúzáshoz elég az egyébként is ideális f8-f11 is. No meg persze attól is függ a dolog, hogy hány lamellás az objektív blendéje: annyi szárú lesz a fénycsillag! Meg lehet nézni pl. a fenti fekete-fehér kép a Canon régi kitobijával készült és csupán öt szára van a csillagnak, nem túl elegáns. Míg itt a soklamellás Sigma 70-300 f4-5.6 objektívet használtam: www.flickr.com/photos/szefi/2400060645/ és rögtön sokkal ragyogóbbak a csillagok.

atila68 (törölt) 2011.05.21. 15:26:20

Az állvány bemozdulása ellen jó szolgálatot tehet egy klasszikus 'tesco-nejlon zacsi' (benne két, a környékről felszedett féltéglával, térkővel, térplasztikával) felakasztva az állvány három lába közé.

Egy előző állványomon volt egy külön kis akasztó ahova a fotóstáskát tudtam így felakasztani.

Mityu Addideapénzt kft LE 2011.05.21. 17:07:39

@atila68:

Nem rossz ötlet. Sőt! Viszont nekem nem sokat segítene, mert az állványomon a belső, feltekerhető oszlop mozog minden szellőre... Gondolkodtam már, hogy gumipókkal fogom valahol stabilabbá tenni. :)

fecsa 2011.05.22. 00:19:39

- Állványt célszerű nem magasra állítani, főleg a középső oszlopot. De persze a szituáció határozza meg, hogy miként is bánhatunk az állvánnyal.
- Zársebesség szerintem nincs olyan, hogy ajánlott, mivel ezt is az határozza meg, hogy mi, milyen útvonalon húzza azt a csíkot, értelem szerűen mennyi ideig húzza azt a csíkot.
- "de DSLR-el nem árt vigyázni, mert F16-nál a képminőség már érezhetően romlik" ez pedig obi függő. De előttem "szólók" szerintem is jó tanácsot adtak az F8 körüli értékkel kapcsolatban.
- arra érdemes figyelni, hogy ha be van kapcsolva a gépen a auto zajszűrő, akkor a zársebességgel közel megegyező ideig fogja szűrni a zajt:) Én egyszer bele szaladtam a Canonommal:)

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2011.05.22. 11:44:24

@Mityu: még soha nem használtam felemelve a középoszlopot, a viszonylag stabil állványomat is kb használhatatlanná teszi, főleg hosszú exponál.
@fecsa: zársebességet a tárgyak mozgásától függően ajánlottam, nem általánosságban, hanem kifejtve.
a túl szűk rekesz pedig objektívtől nagyjából függetlenül rontja a minőséget az f8-f11 minőséghez képest, persze most APS-C és full format (d)SLR-ekről beszélek, nem bagyformátumú gépekről és a hozzájuk tartozó speciális optikákról.
néhány példa itt:
www.secondpicture.com/blog/diffraction_with_small_apertures.html

Gergely Pintér 2016.01.11. 23:10:12

Szia Réka! Nagyon szépek lettek a fotóid! Szeretnék segítséget kérni. Van egy Canon eos 750D fényképezőm es van hozzá 55 illetve 300 milis objektív is. Próbáltam én is csinálni hasonló képeket de nekem bemozdult a kép :D szeretném megkérdezni, hogy te milyen álványt ajánlanál ami stabil és nem remeg be ha a gép dolgozik akár hosszú záridővel is. Előre is koszonom :) Gergő

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2016.01.11. 23:52:17

@Gergely Pintér: szia és köszi! :) Állványkínálat mint a tenger, nem is tudnék pontos modellt ajánlani, mivel 2008. óta ugyanazt a Manfrotto 190 XproB állványt nyúzom. Ez egy alumínium állvány, a belépő kategóriánál talán kicsit feljebb, de abszolút nem profi cucc. Fontos, hogy legyen hozzá egy jó erős állványfej, amely ráhagyással elbírja a legnehezebb felszerelésed is. Panoráma (3D) fej vagy gömbfej egyéni ízlés/megszokás dolga, a gömbfej a népszerűbb.
Vannak újabban szénszálas állványok, én nem tartom elég stabilnak ezeket, ugyanabban az árfekvésben az alu szerintem stabilabb. Persze a szénszálas sokkal könnyebb...
A bemozdulást nem csak az állvány befolyásolja. Pl orkánban a legjobb állvány is beremeg. Ne állj hídon, ahol mögötted átdübörög a kamion. Használj tükörfelcsapást és 2 másodperces önkioldót. Meg a gép nyakpántját ne csapkodja oda a szél az állványhoz exponálás közben... :) ha mindettől nem kapsz idegrohamot, akkor ajánlom egy jó állvány+fej beszerzését, mert sok örömöd lesz benne!

Gergely Pintér 2016.01.12. 00:09:08

@Réka ‎: szia! Nagyon szépen köszönöm a válaszod! :) most már csam be kell szereznem, és sokat kell próbálkozni :) Gergő

Gergely Pintér 2016.02.25. 12:04:16

Szia Réka!

Te használsz képszerkesztő programot? Ha igen milyet és ha nem milyet ajánlanál?

Köszi Gergő
süti beállítások módosítása