Indafotósuli - Hogyan kritizáljunk képeket?

2011.06.18. 08:41 Evaneni 24 komment

Marc Silber cikke (forditotta Evaneni)


Az "Advancing Your Photography" klubban (Marc Silber online klubja) sok fotót nézünk meg, ami fontos része a fejlődésnek. Az egyik kulcsa a fotós iskolának a gyakori kritizálás. Amikor a San Francisco Intézet tanulója voltam, minden heten összejöttünk az oktatóinkkal egy stúdióban, aminek 3 fala tele volt fehér táblákkal.
Erre tűztük fel a fotókat, amiket a héten készítettünk.
Aztán az oktató, az osztály által követve, végigment minden egyes fotón és kommentálta őket.

Nem mondhatom, hogy könnyű és vicces volt, még azt sem, hogy mindig konstruktív.
De, legrosszabb esetben: megtanított arra, hogy nem kell más véleményére hallgatnom a munkáimról.
A legjobb esetben:tanultam valamit a visszajelzésekből.

A képeimet először a lelkészem kritizálta meg gyerekkoromban.
Egy sárga nagy borítékban hozta őket vissza, 8x10-es méretben kinyomtatva, mindenegyik hátulján rövid szöveggel.A megjegyzések szűkszavúak voltak, pl. " kicsit kint van fókuszból vagy a kamera bemozdult. Használj állványt vagy emeld meg az expós időt és tartsd szilárdan" és persze alkalmanként :" nagyszerű, bárcsak én csináltam volna!".

Zo HUN: Negatív

Ez a visszajelzés volt a lényeg, azt eredményezte, hogy figyelembe véve a képességeimet, hogyan fejlődhetnék tovább.
A másik fontos dolog az volt ezekben a kritikákban, hogy elkezdtek egy beszélgetést. Egy darabig csak én néztem meg őket és nem volt igazi visszajelzésem róluk.
A művészetet ki kell engedni a világba, mint életbevágó és élő formáját a kommunikációnak, ami aztán beindítja a beszélgetést.

Szintén nagyon fontos ebben a folyamatban, hogy megtanuljuk, hogyan kritizáljuk mások munkáit.
Megmondani nekik, mit látsz, mint az ő közönségük. De tedd világossá, amikor tényeket állítasz, pl. hogy "kicsit kívül van a fókuszon" vagy "a szememet másfelé viszi", (ami gyakran megtörténik) , ellentétben a véleménnyel.
Jó dolog a vélemény, ha így állítjuk és mint tudjuk, az mindenkinek van...

Úgyhogy nézzük azokat a  lépéseket, amik a kritikához vezetnek.

1. Milyen a technikai minőség? Kezdjük itt, mielőtt a kompozíció és az érzelmek szubjektívebb részeihez érünk.

Fókuszban van? (ha nem, akkor az szándékos volt?)
Felvétel: túl világos vagy túl sötét? (Vannak túlexponált  vagy alulexponált területek?)

 

A mélységélesség használata, a néző szemét vezetve
A kontraszt használata. Túl kevés vagy túl kontrasztos.
Hogyan volt  a fény kezelve?
Hogyan néznek ki a színek?

vlm: Izzó fények


2. Milyen a kompozíció?

Keret?
Mi legyen és ne legyen a keretben?
Hova vezeti a szemet?

 

Leicapress: DSC9663


3. Milyen az érzelmi megjelenése?

Milyen érzelmeket vált ki belőled, ha nézed a képet? Vagy éppen semmit nem vált ki?
Kapcsolódott a fotós a tárgyhoz vagy merevnek, beállítottnak vagy mesterkéltnek néz ki?
Mond a kép valami történetet vagy egy részét? ( olyan egyszerű is lehet, hogy " itt vannak a gyerekeim, akiket imádok" vagy " ez egy kutya, amint éppen elkap egy frízbit"). Vagy olyan mély, mint "ez az, ahogy a szegénység kinéz, itt a városomban".

pepeverde: **


Biztos vagyok benne, hogy tudnánk még hozzáadni a listához, de remélhetőleg nem lesz hosszú és megterhelő. Úgy találom,  nézve mások munkáit és sajátjaimat,hogy én gyorsan látom és kapom ezeket az információkat (ami a listán szerepel)  és adok visszajelzést.

És természetesen mindannyian konstruktív kritikát szeretnénk, ami azt jelenti, hogy állítsd azt, amit látsz és adjál egy lehetséges megoldást, pl. "lépjél közelebb" vagy " a kép alanya kicsit merev, lazíts. Annie Leibovitzhoz hasonló, próbáld meg!".

Gondolj arra, hogy annyit kapsz ebből a folyamatból, amennyit bele raksz.
Az várható el egy kritikus csoporttól alapvetően, hogy adjon és kapjon.

Végül...a kép, amit szeretnél exponálni, egyenlő azzal képpel, amit segítesz másoknak csinálni...

 

A bejegyzés trackback címe:

https://indafoto.blog.hu/api/trackback/id/tr992968191

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

n.Gyuree · http://ngyuree.com 2011.06.18. 13:05:47

Sajnos sokan a kritikát "lehúzásnak" tekintik, vagy valami olyannak, ami csak rossz lehet. Lehet ez amiatt is, hogy vannak, akik irigységből írják ezt (találkoztam nem egy ilyen írással mások fotói alatt), ilyen esetben ugye egy a lényeg, hogy a hibát meglássa az illető és azt a készítő fejéhez vágja. Nem ettől fog valaki fejlődni, ez szerintem teljesen világos.

A lényeg ugyan az, csak nem a fejéhez kell vágni. :D És persze be is kell tudni fogadni a kritikát.

Aki nyitott a kritikára, az máshol is véleményt fog mondani, és remélem, ebből nem lesznek sértődések.

Putto · http://www.dynamicart.hu 2011.06.18. 14:58:45

Az biztos, hogy meredek téma kritikát írni, főleg ha az ember előtte soha nem tette.
A gyűjteményeknél például az elején csak töröltem egy-egy oda nem illő vagy nem elég jónak tartott képet minden kommentár nélkül, de igazságtalanság így törölni. Nem mellesleg magam is tanulok belőle, mert az egyszerű törlésen felül - ahogy a cikkben is szerepel - ki is kell elemeznem egy képet, ezáltal is tanulok, bár igen sok időbe kerül... Az lenne az igazi, ha gyakrabban reagálnának a fotók tulajdonosai a kritikákra, mert látnám, hogy Ő mire gondolt mikor a képet készítette, hogy akarta megvalósítani. Ezért megpróbálom kifejteni, hogy miért törlöm, ami a legnehezebb benne, hogy az ember mindezt úgy tegye, hogy ne legyen sértő.
Nagyon jó kezdeményezés a gyűjtemények arra, hogy a képekről kritikát kapjunk-adjunk. Sajnos egyenlőre nem nagyon látom, hogy az emberek a képekről beszélgetnének. Igaz, ahhoz a bátorságot is venne kell, mert a negatívumok megemlítésekor az emberek könnyen durculnak (nem fogadják jól a kritikát vagy nincs önkritikájuk), a pozitív kritika pedig kimerül a jó kép/gyönyörű szavakban - ezt sajnos magamon is tapasztalom -, talán mert félünk, hogy "butaságot" mondunk...
Fura dolog ez, remélem több beszélgetést lehet látni idővel egy-egy gyűjteményben vagy a képek alatt.

Mikrobi89 2011.06.18. 20:35:53

Ha nem bánod Evaneni 2 cikket belinkelnék, olvasni jó lesz mer ez lesz a téma.
fotozz.hu/cikket_megmutat?cikk_ID=3
fotozz.hu/cikket_megmutat?cikk_ID=40

Becseibea · http://indafoto.hu/becseibea 2011.06.18. 21:09:09

Nem voltam egy gyűjteményben elég "igényes" :).Majd rájöttem a tulajdonosa fotói engem sem nyűgöztek le,ugyanis egyetlen fotója nyerte el eddig a tetszésemet!Nemhiába-nem vagyunk egyformák...

Mikrobi89 2011.06.18. 22:10:26

@Becseibea: Különbözőek az ízléseink el kell fogadnunk. Fél siker, ha már magunknak tetszik saját fotónk, ezt jegyezd meg :) Ne csüggedj azon, ha nem feleltek meg a fotóid egy gyűjteményben, próbáld ki többit is, biztos értékelni fogják a képedet. Fel a fejjel és nézz előre! :)
Szép fényeket.

Evaneni 2011.06.18. 22:18:47

@Putto: van egy olyan erzesem, hogy nemigen olvassak a kepek alatti hsz-eket.
Sokan feltoltik es esetleg nem is gondoljak,hogy hsz. erkezett ra.
Egy kritikanak nem kell hosszunak lennie, nekem pont az tetszett ebben a cikkben, hogy par kerdesre "kell" a kepnek valaszolnia.

Evaneni 2011.06.18. 22:22:02

@Mikrobi89: dehogy banom, sot, koszonom!
Remelem, minel tobben olvassak!

"Fél siker, ha már magunknak tetszik saját fotónk, ezt jegyezd meg :)"
Szerintem egyesekne'l teljes siker:)))

Becseibea · http://indafoto.hu/becseibea 2011.06.18. 22:34:38

@Mikrobi89: Nem csüggedtem el egyáltalán! :)) Sőt,épp' véleményt nyilvánítottam!:D

Putto · http://www.dynamicart.hu 2011.06.18. 23:02:41

@Evaneni: igen ez könnyen lehet... de hátha változik :)

Evaneni 2011.06.18. 23:20:55

@n.Gyuree: Szerintem aki tanulni akar (fotozni) az nem sertodik meg, azert mert valaki ravilagit a kepe hibaira.
Persze, nem vagyunk egyformak.

Sokszor az is elofordul, hogy valaki azt hiszi, na most kinhozta a legjobbat, aztan puff, valaki "nekiesik".

Mikrobi89 2011.06.18. 23:25:59

@Becseibea: Olvastam a véleményedet :) nem várom el, hogy tetszenek a fotóim, bennem is van hiba, de van akinek tetszik és fizet is a fotómért :) Beérem ennyivel is :)

Mikrobi89 2011.06.19. 00:03:10

@Evaneni: De az a baj, hogy megsértődnek, sokan, nem csak itt, rendes fotó értékelő oldalon is. Sokan jobbnak tartják a saját fotóikat mint amilyen, mert tudják hogy mibe teltet, egy ilyen téma lefotózása. De ha nem az ő képük lenne, máshogy tekintenének már rá. Abból nem tanul senki ami itt van, szép és jó. De tudom dicsérni is kell, jól esik, de azzal nem vezetik rá a fotóst, hogy hogy tudja javulni, hogy csinálja a fotót máshogy, hogy a témából még többet tudjon kihozni.
Digitális korszakot élünk, már a mobilok is tudnak fotózni, fényképezőgépek ára elérhető szinten mindenki számára. Egyes témák agyonfotózottak, nem csoda hogy egyesek már többet szeretnének látni, valami egyedit, valamit amivel a fotó tükrözi amit a fotós lát, de mégis a többi hasonló fotótól különbözzön. Ezért meg kell szenvedni, de megéri.
Nyitottnak kell lenni a tudásra, valamint önkritika kell a saját fotóinkhoz.

Evaneni 2011.06.19. 00:27:29

@Mikrobi89: egyetertek Veled. Az onkritika nagyon osszetett dolog.

Meg kellene kockaztatni egy ilyen gyujtemenyt, hogy "mi a baj vele?".
Aki odatolt, az vallalja a kritikakat.

Mikrobi89 2011.06.19. 00:32:56

@Evaneni: Nem lenne hülyeség egy olyan gyűjtemény. De nem tudom, hogy a fotós tényleg akarja-e majd. Akarom mondani, lehet nem lesz nagy érdeklődés rá. De remélem tévedek :)

Putto · http://www.dynamicart.hu 2011.06.19. 10:26:50

@Evaneni: igen, jó gondolat, pl havi vagy heti 1 képet lehetne feltölteni (bár ilyen gyűjtő is van már) és sértődés nélkül leírni a kritikákat... Én vállalom (ahogy eddig is minden képem feltöltésével...) a kritikákat, ígérem nem sértődök :D... csak ugye ahogy Mikrobi89 is mondja az érdeklődés hiánya...

Valaki létrehozza? :)

Evaneni 2011.06.19. 14:43:27

Mindjart vegignezem, nincs-e valami hasonlo.

Evaneni 2011.06.19. 15:18:31

16 oldal gyujtemeny van...nem talaltam ilyesmit.

Evaneni 2011.06.20. 00:24:53

Lattam, koszi, ilyesmire gondoltam.

Mityu Addideapénzt kft LE 2011.06.20. 20:07:31

"2. Milyen a kompozíció?"

Ehhez a ponthoz kissé sovány információnak tartom a keretezés elemezését, mivel egy adott kép kompozíciója nem kizárólag a keret. Tehát ergo a kép kompozíciója szól még a fő témáról, a háttérről, ezek kapcsolatáról, a tónusokról, a színekről, harmadolásról, aranymetszésről, fényekről, árnyékokról... Természetesen a kép témája nagyban meghatározza mi hova kerül (szocio, tárgy, rendezvény, portré, stb.).

Evaneni 2011.06.20. 20:25:59

@Mityu: teljesen igazad van. De -meglepo modon - csak ennyi volt a cikkben. Azt hiszem, ugy kell erteni, mi legyen a keretben,hogy mit vagjon ki a fotos a kornyezetbol, ami a kepre kerul.

Szentpeter 2011.06.21. 22:11:39

Nekem elég egyéni kritikám alakult ki a fotózásról...

Nem a technikai részekbe kötök bele, hanem a kép mondanivalójába, az érdekel hogy mit akar üzenni nekem a fotó..

A legtöbb fotó amit látok, halál unalmas, pedig technikailag tökéletes a kép

Ha tehetem inkább nem kritizálok, mert nem az a célom hogy bármelyik fotóst lehuzzam, tudom hogy egy dög unalmas képen is lehet napokat dolgozni..

Számomra a fotózás nem csak egy exponálás, hanem egy bizonyos pillanat megragadása, kimerevítése..

A fotózás megítélése rendkivűl szubjektiv, ez így volt, és így is marad...

n.Gyuree · http://ngyuree.com 2011.06.23. 02:09:38

@Evaneni: Persze, aki tanulni akar, az meg is "követeli" a kritikát. A facebookon van egy zárt csoport, ott is posztolgatok képeket. Náluk például kötelező "lehúzni" a másik képét. Kőkeményen megmondják/juk, hogy sötét, nem mondd semmit a kép, unalmas. Hogy lehetne jobb? Így és így. Ezért és ezért fontos, hogy homogén legyen a háttér, vagy kicsit kuszább. Jó, ez is egy véglet, viszont a képkielemzés és a kritika nem ugyan az. De szerintem ha valaki kielemzi a saját látásmódja szerint azt az adott képet, akkor a készítője olyan dolgokat tudhat meg, hogy egy.egy embert mi vagy mi nem fog meg. Ebből vonhat egy átlagot. Márha populáris akar lenni. Az olyan dolgok, hogy milyen a háttér, milyen a téma elhelyezése, az is egy jó dolog, ha kielemzik, de nincs olyan ember, aki emiatt újra fog fotózni egy képet. Amit megértek, viszont legközelebb figyelni fog, ha tényleg foglalkozni akar a fejlődésével.

@Mikrobi89: a megsértődés az általános jelenség, jha. Sajnálom egyébként, hogy értékelőkön is van ilyen. Pedig oda ennek tudatában regisztrál az ember, nem?

Egyszerűen ki lehet egyébként ezt az egészet küszöbölni szerintem, lehetne egy kis jelzés az adott fotósok képei mellett, hogy várnak-e értékelést, avagy sem. Így aki szeret elemezni, kritikát írni, vagy csak lát abban a képben és a készítőjében valamit, ami szerinte fejleszthető, az tudja, hogy vevő-e rá az adott ember, avagy sem. Így a sértődés és az, hogy "ez egy fotómegosztó, engem ne kritizálj!" kikerülhető.
süti beállítások módosítása